Förlossningsberättelse med bilder.

Tänkte försöka ge mig på att skriva förlossningsberättelsen nu,  Skriver från förlossningsjournalen, det jag kommer ihåg & vad peter skrev ner. ( ja han skrev ner hela förlossningen på papper :) )
 
Hela dagen den 21 oktober hade jag konstiga förvärkar , hade ett konstigt tryck bakåt & typ ja, mensvärk i magen. Var hos min mamma hela dagen & som tur är så åkte jag hem vid 8 tiden har jag för mig. hade köpt julmust & pepparkakor & ädelost på tub att gotta mig med på kvällen. peter & jag mös hemma & gick sen & la oss klockan ca 22. 22:15 får jag konstig känsla i magen igen ( som jag haft hela dagen men detta gjorde ondare) eftersom jag är pigg som jag alltid blev såfort jag la mig så tänkte jag att jag kunde klocka värkarna lite, för roligheternas skull.  som ni ser på bilden så började jag klocka 22:22. 
 
Jag försökte be peter om hjälp när jag låg där i sängen, men fick inget annat än ett grymtande ungefär, han sov nog rätt gott men jag kände att det inte gjorde så ont så jag behöver nog inte väcka honom än.  jag hade ännu inte förstått att det var värkar jag hade. jag lindade in mig i ett täcke, tog två alvedon  & gick & gjorde mig lite te, satte mig i soffan & kände hur ont det började göra, väckte peter riktigt & han fick ta över klockandet av värkar,   var lite svårt att säga till han när jag hade så ont så tillslut klockande han nog när han såg mitt ansiktsuttryck. alvedonen har inte hjälpt på så här någonstans hoppar jag in i duschen. hjälper en stund men tappar lusten att stå där inne, vill spy & allt möjligt. Klockan 23:20 så ringde jag in till förlossningen, dom sa att jag skulle avvakta så länge jag kunde. här hemma gick jag runt & Te´t jag gjorde när jag steg upp hade jag inte rört.  Jag gick bara runt som en zombie & andades. ( Fuck profylax säger jag bara, har alltid tyckt det verkar onödigt. man andas in genom näsan & ut genom munnen. stackars människor som betalar för att lära sig det.... Helt automatiskt så andas man så när man försöker lugna ner sig. )  Klockan 00:58 ringer Peter in till förlossningen & dom sa att vi fick komma in. Här började jag få riktigt jobbiga värkar. omvärlden försvann  & jag blundade bara, kände mig faktiskt hög i varje värk. Peter frågade mig om jag skulle passa på att äta innan vi åker in men jag kände att det aldrig skulle gå så han fick ställa sig & göra mat till sig själv. Det snabbaste han kom på typ, köttbullar & potatismos haha.  ( Då jag inte fick äta fast föda på förlossningen så sa dom man ska passa på att äta innan man åker in). Men när han stod där & lagade mat så sa jag att NU måste vi åka. så han fick kasta i sig maten & jag klädde på mig & ställde mig ute på altanen för att vara lite ifred typ. & hoppades på att peter skulle skynda sig. ( självklart han gjorde). 
Vi körde hemifrån lite efter 01, värkarna blev starkare i bilen men peter & jag kunde hålla normala konversationer & Peter körde lugnt & sakta som jag sa till han.( Om något skulle hända för att peter kört fort eller för att jag pushat han till att köra fort så vet jag inte vad jag gjort.) Vi skrattade & hade det roligt i bilen & förutom värkarna så var det som vilken bilresa som helst ungefär. kändes skönt. rätt komiskt faktiskt, peter & jag kunde sitta & prata om något. sen när han såg att jag hade värk så blev han tyst, när värken var över så fortsatte han prata som om inget hänt haha. Men iallafall.  Klockan 02:00 kommer vi in till förlossningen, enligt förlossningsjournalen skrevs jag in 02:03. Vi möts av en jätte trevlig & häftig tjej som heter Helena.  Vi får komma till ett förlossningsrum & dom sätter ctg på mig, (  Enligt peters noteringar : 0213 värk på +117, hon mår dåligt, värkarna kommer tätt. 0223 johanna får en ännu värre värk på +127. 0227 125, 0231 119, 0237 131 (!), 0241 johanna fick flytta till sängen för att det är okontakt i sensorerna, osvosvosv) 
 
Klockan 02:58 gör dom en gynundersökning på mig & vi håller tummarna på att jag är öppen mer än 4 cm så vi får stanna kvar. ( vi var dock säkra på att jag inte öppnat mig alls så vi säkerligen skulle få åka hem...) men yes! öppen 4 cm & "cervix" ( tror det är livmodertappen ? ) var 1 cm kort. Buktande hinnblåsa ( alltså hinnorna till vattnet.) så vi fick stanna kvar ! :)  klockan 03:05 sätter hon en snygg akupunkturnål i pannan på mig ( jag hade varken tänkt bada eller ta akupunktur men det var vad hon rekomenderade till att  börja med ) 
 
03:10 spydde första gången..
03:24 , får lägga mig i badet & det är riktigt skönt i början. håller på att somna tills efter en stund då värkarna börjar kännas igenom värmen från vattnet. avlyssnar fosterljud kl 03:44, 120 slag i minuten. 04:06 får lustgas/syrgas 50/50. men började må fruktansvärt illa av lustgasen så ville inte alls ha den i början. 04:25 går jag upp ur badet för det gör förbannat ont just då.
 04:32 spyr jag som ett as igen & det är troligtvis pga smärtan. ber om annan smärtlindring. epidural/EDA05:20 får jag epidural. gjorde inte alls ont att sätta den, var mest obehagligt att sitta så hukad så man klämde lixom magen. här är jag verkligen helt slut & orkar inte speciellt mycket. 06:30 undersökning: öppen 7-8 cm. 06:39. sätter mig på en pilatesboll för att förhoppningsvis påskynda allt. & det var riktigt skönt!  
värkarna gjorde inte alls lika ont som när jag låg i sängen.
vacker bild huh? bilden är tagen precis efter en värk kan jag erkänna.

efter detta så kommer jag inte ihåg så jätte mycket så går efter förlossningsjournalen & peters anteckningar.  här någonstans har vi även fått en ny barnmorska, en ung tjej som var riktigt bra faktiskt. anna hette hon.
 
0809:  undersökning: öppen 9 cm teckenblödning, tappar mig på urin då jag inte kunde kissa. 09:35 undersökning: öppen 10 cm, kanter kvar som hon försöker massera bort med fingarna, här tar dom även hål på hinnorna & Chloé hade bajsat i vattnet så det var lite färgat. märkte knappt när vattnet gick, kändes bara lite varmt om rumpan där vattnet rann ner typ :P   10:23 Nu så får jag även stå upp i sängen och hänger över ryggstödet, lustgasen har jag i handen hela tiden & blir galen om någon glömmer ge mig den ifall dom flyttat på den. håller även på att somna med lustgasen i käften så peter petar på mig & säger till mig att ta bort den haha. jag har riktigt svårt att låta bli att krysta då det trycker på så inuta helvete. 11:40 : börjar krysta aktivt. & fy fan för dessa 26 minuter. dom värsta i mitt liv kan jag ju säga ! går verkligen inte beskriva i ord hur förbannat ont det gör. men jag kan ju inte säga annat än att kroppen verkligen är helt fantastiskt, jag kunde tänka helt klart samtidigt som jag trodde jag skulle delas på mitten. påminde mig själv att hålla i handtagen osv. Peter var helt underbar & fläktade kall luft på mig & la en blöt handduk på min panna.
 
Den 22 oktober klockan 12:06. tiden som förändrade vårt hela vårt liv. då föddes vår underbara Chloé Simone Klara Ljungdahl ( i framstupa kronbjudning, födde i gynställning.) Helt perfekt , dock hade hon svalt lite fostervatten så hennes skrik var mer gurgel typ.  Känslan att få upp sin dotter på magen var helt sjuk. även om jag var väldigt groggy  & även om hon sket ner hela min hand & mage haha så var jag iallafall otroligt glad. :)  Peter också självklart. Jag är så otroligt stolt över hur Peter var genom hela förlossningen, inte en enda gång skrek jag på honom eller skällde på honom.  han gjorde allt så perfekt & ja, han fanns där för mig. han hjälpte verkligen mig, & utan honom så hade jag aldrig klarat av detta. Peter klippte navelsträngen också :) 
 
12:18 tryckte jag ut moderkakan. den vägde 600 gram om ni vill veta höhö... mysigt....
efter detta så sydde hon bristningarna som jag fått, & fy satan i helvetet, man är såååååååååå jävla öm där nere ! sjukt ! jag fick använda lustgasen även där haha.  hon använde bedövningsspray men det tog inte bort all smärta direkt. uscha... kändes som elektriska stötar i underlivet...
 
Den klassiska brickan :)

 
helt slut eller ? haha...
 
Bedövningarna då? ja akupunkturnålen tycker jag inte hjälpte för fem öre. inte vad jag märkte iallafall. Badet var jätte avslappnande & det kan jag rekomendera till en början! EDA var inte så bra som jag förväntade mig. hade fortfarande en fruktansvärd smärta under värkarna men det blev längre mellanrum mellan dom så jag kunde slappna av lite & nästan somna mellan värkarna ibland. riktigt skönt så man kunde samla krafter. lustgasen var riktigt bra när jag vant mig vid att må illa. spydde ett ex antal gånger men troligtvis pga smärtan.  hade den i handen hela tiden i stort sett. 
Hela graviditeten var jag orolig över att jag skulle skita ner mig & att spricka. mycket tid jag slösade på att vara rädd för det. om jag sket ner mig vet jag inte, borde jag gjort med tanke på hur jag tog i hahaha. men skiter faktiskt i vilket nu. & sprack gjorde jag inte heller! fick lite bristningar bara som hon sydde igen. 
 
hon vägde 3540 när hon föddes, & när vi skrevs ut två dagar senare så hade hon gått ner till 3460. dom vart väldigt chockade då barnen brukar gå ner mycket mer haha... men hon var duktig på att äta kan man ju säga! 
 
Sen så vart vi flyttade till BB , första vi letade efter var tvn, men nehedå. det fanns ingen tv. så i tre dagar satt vi med spotify igång & försökte fördriva tiden typ haha. 
Cathrine kom & hälsade på några timmar efter förlossningen & senare kom även mamma & sofie :)  jätte trevligt. & jag var faktiskt inte speciellt trött då, va väl pga all adrenalin man fick under förlossningen. :)  Amningen gick perfekt från början förutom en otrolig smärta i bröstvårtorna... trodde dom skulle brinna upp ibland & flera gånger var jag nära till gråt.. men det gick över efter en veckas användning av amningsnapp & purelan. :)
 på tisdagen så kom pappa på besök. & vi mös mest med Chloé då. Onsdagen så var det pku test & allt sånt. & allt såg bra ut.  sen fick vi äntligen åka hem! :) var helt underbart att få komma hem & stadga sig lite.  komma in i vardagen.
 
 
bjuder på bilderna i detta inlägg ;) tror inte så många är speciellt vackra under förlossningen...:P


är det något ni undrar så bara fråga på, glömde säkerligen skriva massor. & det är mycket jag vill skriva ut här som jag inte visste innan förlossningen som jag gärna velat veta. men alla kanske inte vill veta :) 


Anonym    •     •  

vad roligt att läsa din berättelse, det är helt otroligt att man "förstår" vad sköteskorna säger när man har så förbaskat ont :p Skönt att man glömmer hur j.la ont det gjort efter ett tag!
Mycket intressant!

Sofie    •     •  

Du har en mycket bra blogg :)
Hittade din blogg på nått vänster, det som gjorde att jag blev intresserad av just din blogg är att vi var beräknad till samma dag :) blev extra kul att läsa och vänta in er bebis som är så fin!
Kul att läsa om er förlossning :) fortsätt skriv:)

Anonym    •     •  

Tack så mycket för att u delade med dig av din förlossningsberättelse. Jätte spännande att läsa!

Carolina    •     •   http://jagcarolina.wordpress.com

Awh! Kul att Chloe föddes i samma rum som Alvin föddes 9 dagar tidigare 😀👍

Svar: Åh vad häftigt! :D
Johanna Ljungdahl.










Kom ihåg mig?